آموزش و ترفند ها

اهمیت انتخاب روش صحیح شستشوی فرش

اهمیت انتخاب روش صحیح شستشوی فرش

فرش‌ها با داشتن طیف وسیعی از رنگ‌ها و طرح‌ها، می‌توانند به زیبایی دکوراسیون منزل شما بیافزایند. همچنین، خاصیت ضد لغزش آن‌ها باعث می‌شود تا در صورت زمین خوردن، آسیبی به افراد وارد نشود. با این حال، به دلیل تنوع جنس فرش‌ها، انتخاب روش صحیح شستشوی فرش اهمیت ویژه‌ای دارد تا آسیبی به بافت یا اندازه فرش وارد نشود.

مراحل و روش صحیح شستشوی فرش

از دیرباز شستشوی فرش با روش های زیادی صورت میگرفت اما انتخاب روش صحیح شستشوی فرش برای سلامت فرش و موکت اهمیت قابل توجهی دارد در ادامه به نکات کلیدی برای انتخاب روش صحیح شستشوی فرش اشاره شده است.

شناسایی نوع فرش: برای انتخاب روش مناسب شستشو، ابتدا باید جنس و بافت فرش خود را بشناسید.

جاروبرقی کشیدن: اولین مرحله تمیز کردن هر فرشی، جاروبرقی کشیدن است. برای این کار بهتر است از جاروبرقی‌های ایستاده با برس چرخشی استفاده کنید تا به عمق بافت فرش نفوذ کرده و گرد و غبار را به طور کامل از بین ببرد.

لکه بری: لکه شدن فرش می‌تواند زیبایی آن را تحت تاثیر قرار دهد. برای پاک کردن لکه، از پاک کننده‌های مخصوص فرش استفاده کنید. قبل از استفاده، حتما شوینده را در قسمت کوچکی از فرش که در معرض دید نیست، امتحان کنید تا از ثبات رنگ فرش مطمئن شوید. برای این کار، مقداری از شوینده را روی پارچه سفید اسپری کنید و آن را به مدت سی ثانیه روی لکه فشار دهید. سپس، محل را بررسی کنید تا مطمئن شوید رنگ فرش تغییر نکرده است. در صورت عدم تغییر رنگ، مراحل زیر را دنبال کنید:

محلول پاک کننده را روی پارچه سفید تمیز اسپری کنید.

با حرکت از لبه‌های خارجی به سمت مرکز، لکه را پاک کنید. هرگز مواد شوینده را مستقیم روی فرش اسپری نکنید.

به هیچ وجه لکه را چنگ نزنید، زیرا این کار باعث نفوذ بیشتر لکه به الیاف فرش می‌شود.

به خاطر داشته باشید که گاهی اوقات پاک کردن لکه‌های قدیمی غیرممکن است.

روش‌های تمیز کردن عمیق فرش

بونِت (Bonnet) buffing

این روش برای تمیز کردن سریع و آسان فرش‌های پرز کوتاه و موکت‌های تکه‌ای مناسب است و اغلب قالیشویی هایی که خدمات موکت شویی در محل ارائه میدهند از این روش نیز استفاده میکنند. برای این کار به جاروبرقی با برس چرخشی، دستگاه پولیشر با سرعت پایین، پد مخصوص بونِت، سمپاش و شوینده کف احتیاج دارید. مراحل کار به شرح زیر است:

ابتدا فرش را به طور کامل جاروبرقی بکشید.

سپس، مخزن سمپاش را با آب و شوینده فرش، با رقت مناسب، پر کنید. محلولی که اسپری می‌کنید نباید بیشتر از سه متر مربع باشد تا قبل از تمیز کردن خشک نشود. نازل سمپاش را روی حالت پخش تنظیم کنید.

پد بونِت را زیر دستگاه پولیشر قرار دهید.

با استفاده از سمپاش یا سطل، شوینده را روی پد بونِت اسپری کنید.

کار را از انتهای اتاق به سمت خروجی شروع کنید.

در حین کار، پد بونِت را به طور مرتب بشویید یا تعویض کنید.

پس از اتمام کار و خشک شدن کامل فرش، آن را جاروبرقی بکشید تا هرگونه آلودگی باقی‌مانده پاک شود.

استخراج با محلول شوینده (Extraction cleaning)

در این روش، محلول شوینده روی فرش اسپری شده و سپس با دستگاه مخصوص، محلول کثیف جمع‌آوری می‌شود. این روش را می‌توان به عنوان شستشوی عمیق فرش در نظر گرفت. مراحل کار به شرح زیر است:

ابتدا فرش را به طور کامل جاروبرقی بکشید.

لکه‌های قابل مشاهده را با لکه‌بر تمیز کنید.

در صورت وجود آلودگی شدید در قسمت‌هایی از فرش، از لکه‌بر مخصوص آن نواحی استفاده کنید.

مخزن دستگاه استخراج را با آب گرم و محلول شوینده فرش، با رقت مناسب، پر کنید.

کار را از انتهای اتاق شروع کنید و با حرکت آرام و پیوسته، محلول را روی فرش اسپری کنید. در هر حرکت، کمی روی حرکت قبلی را بپوشانید تا تمام سطح فرش تمیز شود. دقت کنید که فرش را بیش از حد خیس نکنید، زیرا ممکن است پس از خشک شدن، دچار چروکیدگی شود.

در صورت امکان، برای تسریع خشک شدن فرش، پنجره‌ها را باز کنید.

هنگام جاروبرقی کشیدن و استفاده از دستگاه‌های شستشو، حتما از علائم هشدار دهنده برای آگاهی افراد از خطرات احتمالی سیم‌های برق و دستگاه‌ها استفاده کنید. در صورتی که شستشوی فرش با استفاده از محلول‌های شوینده انجام می‌شود، تا زمانی که فرش به طور کامل خشک نشده است، علائم هشدار دهنده را جمع‌آوری نکنید.

در صورت مشاهده هرگونه آسیب یا لکه دائمی روی فرش، بهتر است از خدمات قالیشویی‌های مجاز استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *